تاریخچه چرم

چرم از اولین و پرکاربردترین کشفیات بشر بوده است، همانطور که شکار حیوانات به آنها کمک میکرد منابع غذایی خود را تامین کنند از پوست آن حیوانات که از قبیل گوسفند، گاو، بز و غیره بودند در مسیر حفط خود از رویدادهای محیطی و طبیعی بهره می بردند که رفته رفته با توجه به نیازهای روزمره خود تصمیم گرفتند از چرم برای تولید کفش، لباس، چادر استفاده کنند.

کشف چرم

از 5000 سال قبل از میلاد مسیح از نقاشی های مصریان در غارها میتوان به این موضوع پی برد که آنها استفاده های متنوعی از چرم میکردند مانند:صندل، لباس، دستکش، سطل، بطری و تجهیزات نظامی وغیره.

تجارت اولیه چرم

شروع تجارت چرم به 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد و اولین تاجران چرم نیاکان یونانیان بوده و به دباغی چرم معروفند، دباغی ار یونانیان باستان آغاز و تاکنون تکامل و ادامه پیدا کرده است.

رومیان نیز تخت تاثیر یونانیان از چرم نیز در صنایع دستی خود همچون: کفش، لباس، زین، تجهیزات نظامی بهره می بردند.

از آن پس چرم به دلیل مقاومت  بالا و ویژگی های منحصر به فردش مانند: سهولت در نگهداری و حفظ آن و همچنین ویژگی که چرم خالص بوی مواد غذایی را به خود نمیگیرد استفاده آن در جهان محبوب شد.

دباغی چرم

چرم طی فرایندهای خاصی می تواند مورد استفاده قرار گیرد . به دلیل طبیعی بودن و استفاده نکردن از مواد نگهدارنده سریعا فاسد می شود.

دباغی سنتی

در این روش استفاده از عصاره به دست آمده از برگ و چوب درختان و روغن های گیاهی و حیوانی و زاج سفید مورد استفاده قرار می گیرد.

دباغی نوین

در این روش علاوه بر استفاده از شیوه های سنتی از نمک کروم و مواد دباغی سنتزی  استفاده می شود.

چرم و تکنولوژی جدید

ادغام علم گذشته با علم شیمی امروز به تولید انبوه صنایع چرمی در دنیا به خصوص کشورهایی که دام در آنها زیاد می باشد منجر شده است.

و هم اکنون چرم علاوه بر کاربردی که در تولید کیف و کفش و همچنین پوشاک دارد در صنعت مانند وسایل نقلیه، حمل و نقل هوایی و دریایی نیز اسفاده می شود.